Älvsbacka järnväg (Karlstad)

Capture2

Capture3
Koordinaterna går till det inritade vägkorset ovan. För att följa och se om det finns lämningar behöver man titta på och promenera efter den Häradsekonomiska kartan från 1883 nedan
Capture
Häradsekonomiska kartan från 1883-95 visar tydligt järnvägslinjen inkl de två bispåren

Älvsbacka järnväg. Längd 1.83 km. Spårvidd 0.630 m. Öppnades för trafik omkring 1865. Trafiken nedlagd 1893 pga att bruksdriften vid Älvsbacka upphörde.

Det mest avlägsna och ändå mest betydande järnbruket i Nyeds härad var Älvsbacka som anlades på 1830-talet. Sedan löjtant W Croneborg 1853 blivit brukets disponent skedde en de stora utvidgningar. När dessa var färdiga så var bruket i behov av att anlägga en järnväg för hästdrift.

Banans längd var 1.85 km och det fanns två bibanor. En som var 550 m och ledde ut till en torvmosse. Den andra var 250 m och gick till valvsverket.

Järnvägen användes för transport av bränsle (kastved, stubbar och kvistved från sjön Gräsmangen till valsverket, smältjärn från smältsmedjan till valsverket. Sågat virke från sågen vid Lersjön, valsat järn från valsverket till Lersjön och tackjärn från Lersjön till smältsmedjan. Från torvmossen fraktades bränntorv till valsverket.

Det visade sig så småningom omöjligt att driva en lönande bruksrörelse på en plats som ligger så långt borta från en större järnväg. Bruksdriften upphörde 1893 och rdan 1896 var samtliga bruksbyggnader rivna och därmed slutade även den lilla bruksbanan sina dagar.

Tidsperiod 1865 – 1893

 

Egna bilder

Egen reflektion

Källor och länkar

  • Lantmäteriet
  • Bildkopior från Roy Plm – Hagfors
  • ”Sveriges småbanor 1802 – 1865 från 1945”. Författare Ivan A Bodstedt på uppdrag av Järnvägsmuseet.

En reaktion till “Älvsbacka järnväg (Karlstad)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s