11.11 Norsbäckens kanal

capture
Bild från boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”. Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945

Båtarna med tackjärn och stångjärn gick tidigare inte längre än till Hytte där omlastning skedde och kördes sedan med häst (körslor) till Bro som var det ursprungliga namnet på Kristinehamn.

capture2
Innan Norsbäckskanalen grävdes ut tog man sig bara till södra delen av Hyttsjön

Under 1630 talet lät arrendatorerna vid Kroppa gräva ut Norsbäcken som förbinder sjöarna Matlången och Bergsjön och skapade således Norsbäckens kanal. Det blev nu möjligt att frakta järnet båtledes ända ned till Sjöändan.

Kristinehamn fick  nu en viktig roll och blev en kommersiell huvudort i området och fastingsmarknaden flyttades nu från Karlstad till Kristinehamn. Det var bara hindersmässan i Örebro som var en större handelsmarknad.

Norsbäcks kanal från öst 1954.jpg
Norsbäcks kanal. Fotograf okänd. Fotoår 1954. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors

Egna bilder

Reflektion

 

Källor och länkar

  • Jalmar Furuskogs bok ”De Värmländska järnbruken”.
  • ”Smalspår och sjöfart i Bergslagen” av Erik Sundström och Hans Eriksson. Tryckt Trelleborg 2003.
  • Boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”.Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945
  • Lantmäteriet

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s