132 Edebäck (station)

Capture

Exakta koordinater kommer senare när jag har mer precist lokaliserat platsen för stationsbyggnaden

Edebäck var en viktig ändstation och omlastningsstation. Ångaren Vingäng och kolbåtar gick sedan vidare ända upp till Sysslebäck och Vingängsjön. Förutom persontransporter fraktades även järnprodukter tillbaka som var tillverkade vid de olika bruken uppströms. På Lantmäteriets häradsekonomiska karta från 1893-95 syns tydligt hur tågbanan kom in från Sjögränd

Capture2

64400404_2281422225278704_9125001737994764288_n
Bild #17. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Höje
49140196_279319012942574_6576160817887051776_n.jpg
Bild #16. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors. Intressant att det syns tydligt på denna bild att stationshuset var relativt stort
cgipict-img (1)
Bild #15 från Järnvägsmuseet – Samlingsportalen. Bildnummer Jvm.KBEB03179. Fototid 1877-1930. Fotograf okänd
cgipict-img (2)
Bild #14 från Järnvägsmuseet – Samlingsportalen. Bildnummer Jvm.KDAA01448. Fototid 1948. Fotograf okänd
cgipict-img (3)
Bild #13 från Järnvägsmuseet – Samlingsportalen. Bildnummer Jvm.KDAJ03551. Fototid 1910. Fotograf okänd
cgipict-img (5)
Bild #12 från Järnvägsmuseet – Samlingsportalen. Bildnummer Jvm.KBEB03205. Fototid 1905-07, Fotograf okänd
cgipict-img
Bild #11 från Järnvägsmuseet – Samlingsportalen. Bildnummer Jvm.KDAA01447. Fototid 1903-1907. Fotograf okänd
Edeback2_1
Bild #10 från Järnvägsmuseet – Samlingsportalen. Bildnummer Jvm.KDAJ03527. Fototid 1900 C. Fotograf okänd
93307825_1
Bild #09. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Höje

Kolvagnar efter loket Edebäck station a_DxO

Bild #08. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Höje

Kolvagnar efter loket vid Edebäcks station

Hamnen edebäck tvättad 600 dpi 2
Bild #07. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Höje

 

Edebäck. station 4
Bild #06. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Höje
Edebäck. station kolvagnae inne sv
Bild #05. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Höje
Edebäcks station 1
Bild #04. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Höje
Edebäcks station 4
Bild #03. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Höje
48425467_384433652323054_828650344182448128_n.jpg
Bild #02. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Höje
49045318_2019370348132704_4850103028872642560_n.jpg
Bild #01. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Militärtransport. Svensk  armen lastad på tåg för transport mot någon gränsstation. Bildkopia från Roy Palm – Höje

Information från andra

Finns berättelser utskrivna och uppsatta inne i biljettkuren vid Edebäcks fd ångbåtsbrygga.

  • Har ordagrant skrivit av Karl-Axel Johanssons text med rubriken Tåget mellan Sjögränd och EdebäckLokföraren gjorde två skarpa signaler när tåget passerade fd torpet Toliden i höjd med Lemundtjärnarna. Orsaken var att personalen vid edebäcks station skulle hinna fälla ner järnvägsbommarna vid Kroppheden. Framme vid station mottog stinsen Hallén stolt tåget med sin röda flaggaTågsetet bestod av loket UA och två personvagnar samt en godsfinka. Personvagnarna hade ingång till respektive kupé längs långsidan. Statkonen var utbyggd med en terass i anslutning till väntsalen och i bakgrunden syns järnvägsbostaden. 

    Edebäck var slutstation för järnvägen till Klarälvsdalen. För transport av gods och passagerare längre upp över dageln var det båttrafiken som tog vid. 

    Därför omnämndes Edebäck med dess hamn som ”Porten till norra Klarälvsdalen”

    Resenärer som skulle vidare upp över daen kunde övernatta på gästgivareegården ”Gästis” i väntan på båten. Om ”Gästis” var fullbokat gavs möjligheten att övernatta i privata hem. 

    Järnvägen drevs av Uddeholmsbolaget och båtarna i privat regi. Detta var de möjligheter som bjöds för transporter till olika orter och övriga riket. 

Egna bilder

Slutstation och vändkorset vid Edebäcks station

Kuren där man köpte biljetter till Ångbåten som gick till Vingängssjön i Sysslebäck

Reflektion 

Källor och länkar

  • Järnvägsmuseet – Samlingsportalen
  • Bildkopior från Roy Palm – Hagfors
  • Lantmäteriet
  • OpenStreetMap
  • Informationsblad från Norra Råda hembygdsförening inne i biljettkuren