10-100 Klarälven-Almar (färjor)

Anteckning 2020-02-02 073940
Lantmäteriet – Ekonomiska kartan från 1962

Capture2

Lantmäteriet

101821244_3029130690466707_9003492853388079552_n
Bild #07. Fotograf Nils Forsberg. Fototid 1950. Nils skriver på sitens FB sida… ”Hade skaffat en Agfa-kamera och cyklat till Almars Färja. Det kan vara 1950 jag tog fotot. Fick åka mjölkbil med Charles Fredriksson på Klarälvens is då färjan frusit fast en kall vinter något år tidigare.”
103302530_1585819224920925_578560700128324426_o
Bild #06. Fotograf okänd. Fotoår 1926. ”Överskeppning av soldater”. Fotokopia från Finn Hjelmström.
100089957_2957535751033870_8048568425494085632_o
Bild #05. Fotograf Anna Ollson. Tidsperiod 1900-tal. ”Almars Färja & Grava Prästgård”. Fotokopia från Jan Lambertsson – Filipstad
100692685_2957535457700566_856817869286014976_o
Bild #04. Fotograf Anna Ollson. Tidsperiod 1900-tal. ”Almars Färja & Grava Prästgård”. Fotokopia från Jan Lambertsson – Filipstad
07fa00898713feddbd89ff3d90fe39b5
Bild #03. Fotograf okänd. Fotoår okänt men troligen 1930-tal. Källhänvisning: “SEVA 2700 01b – Färja,” Region Värmland, Värmlandsarkiv, hämtad 22 december 2018, https://varmlandsarkiv.kulturhotell.se/items/show/11832.
49028239_301675823885032_1974662453295841280_n.jpg
Bild #02. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors
49205084_599534470475655_5712495593910173696_n.jpg
Bild #01. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors

Egna bilder

Reflektion

Har åkt över den själv under 1960-talet. Bara för att ha gjort det. Fick väl helt annan betydelse när bilismen ökade. Det byggdes heller inte bro över. Den bro som tillkom när E18 drogs utanför Karlstads stadskärna gissar jag bedömdes som tillräckligt. Kanske var färjeläget kvar tills nya E18 bron var färdig.

Källor och länkar

  • Lantmäteriet
  • OpenStreetMap
  • Värmlandsarkiv
  • Bildkopior från Roy Palm – Hagfors