10-190 Klarälven-Myra (färjor)

Enligt Generalstabskartan från 1888 så var färjeläget en bit nedströms från där Myra bron senare byggdes.

Capture2

Capture3

Lantmäteriet

Capture

48395518_2447022705370912_7044140269775618048_n (1)
Bild #01 Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors
48406780_2058802464214861_5214344937365045248_n (1)
Bild #02 Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors
1_exposure
Bild #03 Myrabron byggs. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors
59422326_622051661591931_8193428794690764800_n
Bild #04 Myrabron byggs. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors

 

Författare Arne Englund berättar i sin bok ”Kvarnnäsbygden i Norra Råda socken under 150 år” att innan färjelägets tillkomst vid Lyckan gick färjeöverfarten någon km uppström. ”Omkring 1830 anlades några km söder om Mårdserud ett nytt överfärjningsställe. Lyckan, som så småningom tog över all färjetrafik och som bibehölls långt in på 1900-talet tills Myrabron byggdes, som var färdig för trafik 1938

Se även sidan om färjeläget Mårdserud

Tidsperiod 1830 – 1938

Egna bilder

Reflektion

Bron byggdes med ganska stor sannolikhet under 1930-talet

Källor och länkar

  • Lantmäteriet
  • Bildkopior från Roy Palm – Hagfors