10-180 Klarälven-Höje (färjor)

Capture2

Capture3

Lantmäteriet

Capture
Generalstabskartan 1888
52595417_10156271733536747_319662016270696448_o
En bild från Ulla-Gitt Sjögren. Färjeläget nedanför Gustafsons, Höje! Min mormor Agda Gustafson vid tvättkaret. Tror det är Oscar Nyberg vid hästen. Bilden är från 1920-talet.
48407952_354454668716218_6552198061471301632_n (1)
Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors
49028151_375924603185079_4696955408609181696_n
Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors
48971929_351108712348676_4661567837322608640_n
Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors
48947263_285228775466022_9170858906245660672_n.jpg
Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors
49206087_207646900188055_3376306244158488576_n.jpg
Färjstugan vid Höje. Fotograf okänd. Fotoår okänt. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors
51521448_363010864531316_319913048519213056_n
Ja, brobygget hör väl till det också. Fotograf okänd. Fotoår 1935 eller 1936. Bron öppnades för trafik 1936. Enl Lars-Erik Englund byggdes bron av ett Danskt företag. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors.
51607336_1307655046060831_7491842438030426112_n
Fotograf okänd. Fotoår 1936. Bildkopia från Roy Palm – Hagfors som i sin tur har fått glasplåten. Intressant är den A-registrerade bilen i mitten. A betydde att den var hemmahörande i Stockholm. Kanske var det någon som hade åkt till Höje för att just invigningstala eller liknande. Bron invigdes enl U-G Sjögren den 2/7 1936
51438019_10156241581481747_570879785899655168_o
Fotograf okänd. fotoår 1936. Bildkopia från Ulla-Gitt Sjögren
51505792_10156241580456747_8200955892380729344_o
Bron i Höje. Fotograf okänd. fotoår 1936. Bildkopia från Ulla-Gitt Sjögren
51600686_2322468547997581_1551874282223566848_o
En alldeles nybyggd Höjebro Fotograf okänd. fotoår 1936. Bildkopia från Ulla-Gitt Sjögren

Egna bilder

Fototid 190419. Infästningen av vajrarna för färjan finns fortfarande kvar
Fototid 190419. Tittar man på vinkeln för mothållet för vajrarna så ser färjan ut att gå till brofästet eller kanske tom strax ovanför.
Bildperiod 190419. Vägen ned till rampen eller vice versa naturligtvis
Bildtid 190419.
Bildtid 190419. De ser ut som om detta hörde till färjan. Har fått reda på att färjan över aldrig var maskindriven. Endast vajerspel som senare byttes mot kätting.

Egen reflektion

Det gick att härleda färjeläget med hjälp av Höje byalag. Visserligen är 1936 ganska länge sedan men inte mer än 83 år sedan (2019). Det är intressant hur naturen relativt snabbt tar tillbaka utseendet och döljer det mesta.

Källor och länkar

  • Lantmäteriet
  • Bildkopior från Roy Palm – Hagfors
  • Informationstavla från Höje Byalag
  • Höje Byalag