(ÖWJ) Östra Värmlands Järnväg

Karta öfver Östra Wermlands Jernvägs ABs tilltänkta bansträckningar_DxO
Historia hämtad från Wikipedia.. (länk nedan). Östra Värmlands järnvägsaktiebolag (ÖVJ) bildades 1873 för att ersätta ett antal kortare spårbanor, kanaler och sjöleder mellan Kristinehamn och Filipstads bergslag. För byggandet av banan förvärvade bolaget:

  • Christinehamn–Sjöändans Järnväg (1099 mm)
  • Kroppa Järnväg (787 mm) (9 km) som gick mellan Bernsnäs brygga vid Östersjön
  • Gammalkroppa vid Yngen
  • Yngs-Daglöse Järnväg (692 mm) från Vinternäset vid Yngen till Abborrbergets krön och ner till hamnen i Filipstad.

Banan använde Christinehamn-Sjöändans Järnvägs gamla stationsbyggnad i Kristinehamn. For att nå stationen fick tågen backa från Statens Järnvägars station Kristinehamn C på Nordvästra stambanan mot Vänern. I Herrhult korsade Bergslagernas Järnvägar. Järnvägen slutade vid Persbergs gruva. Ett sidospår utgick från Nyhyttan till Filipstad Ö och Finnshyttan där också den smalspåriga Filipstads Norra Bergslags Järnväg anslöt. Banan färdigställdes i etapper först Kristinehamn-Storfors den 3 juni 1873 sedan Storfors-Gammalkroppa den 11 december 1875, och slutligen Nyhyttan-Finnshyttan och Gammalkroppa-Persbergs gruva den 1 december 1876.[8]

Bergslagernas Järnvägar öppnade en sidolinje mellan Daglösen och Filipstad V 1876, där också den smalspåriga järnvägen Filipstads Norra Bergslags Järnväg anslöt.

Östra_värmlands_järnväg_engine_shed_persberg_sweden
Persbergs station

Mora Vänerns järnvägsaktiebolag (MVJ) sökte och fick koncession 1887 på en fortsättning från Persberg till Mora. Vid byggandet av denna bana flyttades Persberg station väster ut från sitt dåvarande läge.

MVJ arrenderade ÖWJ från 1889 till 1897 då MVJ köpte ÖWJ för 4 500 000 kronor.

MVJ köptes 1917 av svenska staten för att ingå i Inlandsbanan. Sträckan mellan Kristinehamn och Nykroppa finns kvar men sträckorna Herrhult-Persberg och Nyhyttan-Finnshyttan har rivits och ersatts med en annan sträckning.

Finns en länk till en intressant pdf-fil (jarnvag.net) som skriver om bl a bakgrunden och historia till Östra Värmlands järnväg.

Egna bilder

Reflektion

 

Källor och länkar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s