Långbans gruvbana

capture

Längd 0.200 – 0.250 km. Spårvidd okänd. Byggdes troligen 1816 eller 1817. Banan lades ned 1873. Kartbilden kommer från ”Sveriges småbanor 1802 – 1865 från 1945”. Författare Ivan A Bodstedt

Malmupptagning och hytta vet man fanns i Långban redan under 1550 talet. Malmupptagningen hade från början av 1770-talet till 1869 gått från 45.700 i de 3 gruvorna till 129.900 centner. Transportmöjligheterna behövde lösas.

År 1811 anställdes byggmästare Erik Ersson från Häckhöjden som mekanikus vid gruvan för att förbättra gruvans pumpanläggning och kraftöverföring, den sk stånggången. Troligen var det Eriks förtjänst att gruvbolaget den 9 juni 1813 beslöt att ta sig an ett för den tiden mycket ovanligt bygge. Nämligen att anlägga en rälsväg från Bjelkes schakt till stranden av sjön Långban. Banan kallades omväxlande för realväg, reelväg, trälväg eller tackjärnsväg.

Det är dock inte helt klarlagt när banan var färdigställd enl bergmästarrelationen 1817 var den i bruk men ännu inte helt färdig 1818. Tråkigt nog dog uppfinnaren Erik Ersson 1815.

På en karta från 1832 syns att banan då är dubbelspårig. Den byggdes om efter några år till dubbelspår och den nedåtgående vagnen drog nu upp den tomma med en stållina. Det fanns ett spel på den sk spelkäglans krön. Banan betydde mycket för verksamheten och var länge den enda tågbanan i Värmland. Efter Höganäs järnväg är den den näst äldsta i Sverige. Banan lades ned 1873 pga att Bjelkes schakt då stängdes.

Under jord fanns också spår och där användes bl.a. tryckluftslok.

48971601_228292304761583_758666338880192512_n (1)
Fotograf okänd. Fotoår okänt

Egna bilder

Reflektion

Källor och länkar

  • Sveriges småbanor 1802 – 1865 från 1945. Författare Ivan A Bodstedt på uppdrag av Järnvägsmuseet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s