Forshaga järnväg (Forshaga)

capturex
Bilden hämtad från boken ”Sveriges småbanor 1802 – 1865 från 1945”. Författare Ivan A Bodstedt på uppdrag av Järnvägsmuseet.

Längd 1 km. Spårvidd troligen omkring 0.900 m. Öppnades för trafik troligen 1837. Trafiken lades ned 1859 så kanalen vid Forshaga hade färdigställts och öppnats för trafik.

Forsen i Forshaga var ett av de svåra hindren för transporterna från Munkfors och även från bruken uppströms. Redan under 1820-talet var Uddeholmsverket intresserade av att försöka förbättra kommunikationer förbi forsarna ned till Vänerhamn.

Banan i Forshaga användes för transport av Uddeholmsverkens järnvaror men många andra bruk och industriföretag använde banan som del av en Klarälvs led ned till Karlstad.

När slussen i Forshaga öppnades för trafik 1859 lades banan ned. Ännu en liten järnväg blev byggd vid Forshaga i samband med att ett sliperi anlades vid Klarafors, troligen 1872. Denna bana sträckte sig från strax norr om forsen i Forshaga till Södra Ed och med samma ändpunkt som den gamla banan. Framgår på den häradsekonomiska kartan nedan.

Denna banas längd och språvidd är inte känt. Den räl som användes var järnstänger lagda på plankor. År 1874 anlades en ny bana i samband med ombyggnaden av sågverket. Banan fick då den räl som kom från nedlagda Frykstad – Klara älvs järnväg (Frykstabanan).

capturedd
Häradsekonomiska kartan från 1888

Egna bilder

Reflektion

Källor och länkar

  • Lantmäteriet
  • ”Sveriges småbanor 1802 – 1865 från 1945”. Författare Ivan A Bodstedt på uppdrag av Järnvägsmuseet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s