05.01 Banan vid Liljendal

Liljedal
Bild från boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”. Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945

Liljedal2

Liljedal3

Liljedal4

Det bruk som hade anlagts vid Liljendal år 1806 lades ned 1870. Ett nytt bruk uppfördes på samma plats och samma år. För att underlätta frakten härifrån byggdes i samband med det nya bruket en liten järnväg ned till Fjällrämsälven.

Banan hade i huvudsak en rak sträckning och korsade älven vid Pricebo. Banken och bron var enl Bostedt, i alla fall fram till 1945, användbar för gångtrafik.

Banans längd var 0.3 km och spårvidden 0.700 m oh rälen var sk u-räl. Vem som planerade arbetet är ej känt men den byggdes av brukets folk samt en del arbetare som kom från Ekshärad. Anläggningskostnaderna är inte kända.

Egna bilder

Fototid 190504. Första delen av sträckningen ned till södra anläggningen.
Fototid 190504. Första delen av sträckningen ned till södra anläggningen.
Fototid 190504. Tror denna mäktiga ramp hade något med järnvägen mellan anläggningarna att göra

Reflektion

Rälen är borta naturligtvis men banvallen är fortfarande kvar.

Anteckning 2020-01-01 200613

 

 

 

 

 

Har fått ett tips från Lennart Elg om en intressant bok att ta del av: Egil Akres och Martin Janssons bok ”Med sjöbanan Liljendal – Kristinehamn 1870” Finns att låna

Källor och länkar

  • Jalmar Furuskogs bok ”De Värmländska järnbruken”.
  • Boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”. Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945
  • Lantmäteriet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s