05.02 Linjen Oforsen – Slädsjön

Oforsen-Slädsjön

Bild från boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”. Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945

Oforsen-Slädsjön2

Oforsen-Slädsjön3

År 1881 rälsades landsvägen mellan Oforsen och Slädjön av dåvarande disponenten Wijkander vid Rämens bruk. Banans längd var 3 km och spårvidden 0.700 m. Rälen var av sk vignoltyp. Vikten per meter räl var troligen omkring 7-9 kg. Skarvjärn användes inte. Vagnarna som var försedda med glidlager hade tämligen stora hjul. En häst drog 1, mestadels 2 lastade vagnar. Lastades vagnarna även vid återfrakt så kunde en häst inte dra mer än 1 vagn.

När järnvägen Mora – Kristinehamn var färdig lades banan ned. Troligen år 1896.

Egna bilder

Fototid 190504. Är osäker om denna ramp ned till sjön var den som man använde under perioden järnbanan. Mer troligt än de motsatta. 

Reflektion

Finns inga lämningar av vare sig räl eller banvall vad jag kan se. Det troliga är att där banan en gång gick är det väg idag.

Källor och länkar

  • Jalmar Furuskogs bok ”De Värmländska järnbruken”.
  • Boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”. Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945
  • Lantmäteriet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s