05.05 Linjen Rämsjön – Bosjön

Rämsjön-Bosjön
Bild från boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”. Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945

Rämsjön-Bosjön2

Rämsjön-Bosjön3

Rämsjön-Bosjön4

Aktiebolaget Rämen – Liljendal hade ett stort behov av förbättrade kommunikationer. Mellan sig såväl som mot Vänern. En del vattenvägar fanns men över de ed som fanns behövdes frakterna lastas om och ”körslorna” skedde sedan med häst och vagn alternativt släde på vintern.

År 1857 beslöt därför bruksbolaget att bygga häst järnvägar mellan sjöarna.

  • Slädsjön och Rämsjön
  • Rämsjön och Lesjön
  • Rämsjön och Bosjön

Järnvägen mellan Rämsjön och Bosjön var 0.45 km lång. Spårvidden var 0.700 m. Rälen var troligen sk u-räl. Vem som planerade denna eller de andra  järnvägarna är ej känt men de byggdes av brukets folk. Den sammanlagda kostnaden för alla 3 linjerna var 7.500 rdr rmt. Banan färdigställdes 1857 och lades ned 1896 i samband med att verksamheten i Rämshyttan lades ned samma år.

Egna bilder

Reflektion

Är osäker på om det går att se något från banan. Koordinaterna är inte precisa. Det blir till att gå och leta… å andra sidan är försöken att läsa av naturen och titta efter eventuella spår, ju det det som är allra roligast.

Källor och länkar

  • Jalmar Furuskogs bok ”De Värmländska järnbruken”.
  • Boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”. Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945
  • Lantmäteriet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s