05.04 Linjen Rämsjön – Lesjön

Rämsjön_Lesjön

Bild från boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”. Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945

Rämsjön_Lesjön2

Rämsjön_Lesjön3

Aktiebolaget Rämen – Liljendal hade ett stort behov av förbättrade kommunikationer. Mellan sig såväl som mot Vänern. En del vattenvägar fanns men över de ed som fanns behövdes frakterna lastas om och ”körslorna” skedde sedan med häst och vagn alternativt släde på vintern.

År 1857 beslöt därför bruksbolaget att bygga häst järnvägar mellan sjöarna.

  • Slädsjön och Rämsjön
  • Rämsjön och Lesjön
  • Rämsjön och Bosjön.

Järnvägen mellan Rämsjön och Lesjön var 0.3 km lång. Spårvidden var 0.700 m. Rälen var troligen sk u-räl. Vem som planerade denna eller de andra  järnvägarna är ej känt men de byggdes av brukets folk. Den sammanlagda kostnaden för alla 3 linjerna var 7.500 rdr rmt. Banan färdigställdes 1857 och lades ned 1896 i samband med att verksamheten i Rämshyttan lades ned samma år.

Egna bilder

Fototid 190504. Det finns en körbar och kraftig bro på dammen. Skulle kunna tänka mig att det var viktigt att hålla vattennivån så jämn som möjligt när man använde sjöarna som transportleder. 
Fototid 190504. Osäkert vart man lastade om från båt till järnväg. Det skulle kunna ha varit just där Tereza står på stranden till sjön Rämen. 
Fototid 190405. Dammen och vägen över. Ett vackert bygge

 

Reflektion

Besökte platsen 190504 men kunde inte se några lämningar av järnvägen. Det troligaste är att den gick där vägen finns och där man kör bilen idag.

Källor och länkar

  • Jalmar Furuskogs bok ”De Värmländska järnbruken”.
  • Boken ”Sveriges Småbanor 1802 – 1865”. Författare Ivan A. Bodstedt. Utgiven 1945
  • Lantmäteriet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s