Finnhyttan II (Filipstad)

Anteckning 2019-07-18 214320
Klicka på kartbilden för att öppna Lantmäteriets karta över platsen

Anteckning 2019-07-18 214457

Anteckning 2019-07-19 184309
Häradsekonomiska kartan 1883-95

Egna bilder

Bilddatum 190718. Tror hyttan fanns där bron finns idag.
Bilddatum 190718.
Bilddatum 190718.
Bilddatum 190718.
Bilddatum 190718.

Reflektion

Fantastiskt kul…. Har jag jag upptäckt en hyttlämning som inte finns inritad på vare sig Lantmäteriets eller Riksantikvarieämbetets kartlager? Inte heller är den omnämnd i Furuskogs bok. Både uppströms och nedströms bron där Basthöjdsälven rinner ut i Finnhyttetjärnen fann jag slagg men dock ingen hyttlämning. Sökte uppströms efter rester från en damm men fann inget. Betyder egentligen inte så mycket då den kan ha gjorts av organiskt material.

Tror att där jag ställde bilen såg det ovanligt platt ut… tänkte aldrig på att ta ett litet jordprov för att se om det finns rester av träkol i jorden. Får bli nästa gång…

När jag tittar på den Häradsekonomiska kartan från 1883-95 så verkar det finns någon slags  kart-krumelur inritad… Något har funnits vid platsen som även var tillräckligt intressant för att bli inritat. Lång Kristoffers Finnhyttan som fanns efter Hyttälven som rinner ut i samma tjärn är dock inte inritad på den häradsekonomiska men är uppmärkt med ett ”R” på Lantmäteriets nuvarande kartlager.

Har även lagt in hytt-lämningen som Finnhyttan II på kartan över Filipstads hyttor och hammare

Källor och länkar

  • Lantmäteriet

 

Lämna en kommentar